بدانکه تعقیب نماز صبح، بیش ار سایر نمازهاست، و احادیث در فضیلت خصوص این تعقیب بسیار است. از امیر مؤمنان علیه السّلام روایت شده: ذکر خدا بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب در بدست آوردن روزى، سرعت‏بخش‏‌تر از سفر کردن براى تجارت بر روى زمین است. از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده: هرکه از طلوع صبح، تا طلوع‏ آفتاب، در مصلاى [محلّ خواندن نماز] خود قرار گیرد، و به تعقیب مشغول باشد، خدا او را از آتش دوزخ برهاند. از امام باقر علیه السّلام نقل شده: شیطان لشگر روز خویش را از طلوع صبح تا طلوع آفتاب منتشر مى‏کند، و لشکر شب خویش را از غروب‏ تا بر طرف شدن حمره مغربیّه [سرخى موجود در افق مغرب] بنابراین، در این دو ساعت خدا را بسیار یاد کنید، که در این دو زمان، شیطان آدمى را از ذکر خدا غافل مى‏کند. به سند صحیح روایت شده که امام رضا علیه السّلام در خراسان، هنگامى که نماز صبح را به جاى مى‏آوردند، تا طلوع آفتاب در مصلاى خویش مى‏نشستند، و مشغول تعقیب بودند، آنگاه کیسه چرمى براى‏ آن حضرت مى‏آوردند، که در آن چند مسواک بود، به یک‏یک آنها مسواک مى‏کردند، سپس مقدارى کندر مى‏جویدند، پس از آن قرآن تلاوت مى‏کردند. از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده: هرکه از طلوع صبح تا طلوع آفتاب مشغول‏ تعقیب باشد، ثواب حجّ براى او نوشه مى‏شود. در حدیث قدسى وارد شده: حق تعالى مى‏فرماید: اى فرزند آدم‏ مرا پس از صبح یک ساعت، و پس از عصر یک ساعت یاد کن، تا همه کارهاى مهمّ تو را کفایت کنم. اما تعقیبات مختصّ به صبح: اول: ابن بابویه به سند معتبر، از امام باقر علیه السّلام روایت کرده: هرکه پس از نماز صبح هفتاد مرتبه از خدا طلب آمرزش مى‏کنم‏و بسوى او باز می‌گردم بگوید، خدا او را بیامرزد، هرچند در آن روز هفتاد هزار گناه مرتکب شود، و در روایت دیگرى‏ آمده است هفتصد گناه. دوم همچنین ابن بابویه به سند صحیح و سندهاى معتبر از امیر مؤمنان علیه السّلام روایت کرده: هرکه پس از نماز صبح یازده مرتبه سوره توحید را بخواند، در آن روز على‏رغم شیطان گناهى بر او نوشته نمى‏شود در «بلد الأمین» از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کرده: هرکه توحید را هر روز ده مرتبه بخواند، در آن روز هر مقدار شیطان‏ بکوشد که گناهى بر او نوشته شود نوشته نمى‏شود. سوّم: کلینى به سند صحیح از امام صادق علیه السّلام روایت کرده: هرکه‏ پس از نماز صبح صد مرتبه بگوید:
ماشآءاللهُ کانَ وَلاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ
آنچه خدا خواست شد، جنبش و نیرویى نیست مگر به خداى والاى بزرگ
در آن روز هیچ مکروهى نبیند. این معنا را شیخ طوسى و دیگران نیز در کتب دعاى خویش ذکر کرده‏اند

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انهار میباشد. http://portal.anhar.ir