مؤلّف گوید: کفعمى هم این نماز را با همین کیفیّت نقل کرده، و پس از آن فرموده: در بعضى از کتب دیدم که در رکعت اول پس از سوره «حمد» یک مرتبه ایة الکرسى و دو مرتبه «توحید» را بخواند، و علامه مجلسى در «زاد المعاد» فرموده: باید مردگان را فراموش نکنند، زیرا دستشان از اعمال خیر کوتاه شده، و به فرزندن و خویشان و برادران مؤمن امیدوارند، و به احسان آنان چشم به راهند، به خصوص دعاى در نماز شب، و پس از نمازهاى واجب. و نیز باید در مشاهد مشرّفه پدر و مادر را زیاد‌تر از دیگران دعا کرد، و براى ایشان اعمال خیرى بجاى آورد. در خبر آمده: بسا فرزندى که در حال حیات پدر و مادر عاقّ آنان است، و پس از مرگ آنها به سبب اعمال خیرى که براى ایشان انجام مى‏دهد نیکوکار به آنها به حساب آید و از عاقىّ رهایى یابد، و بسا فرزندى که در حیات پدر و مادر نیکوکار به آنها باشد، و بعد از فوت آنان عاقّ گردد و به خاطر اعمال خیرى که باید براى آنان انجام دهد، ولى کم انجام مى‏دهد، و عمده خیرات براى پدر و مادر و سایر خویشان، اداى‏ قرضهاى آنان، و آزاد نمودن آنها از حقوق خدا و خلق است، و نیز سعى شود حجّ و عباداتى که از آنان فوت شده به صورت‏ گرفتن اجیر یا رایگان بجا آورد. در حدیث صحیح نقل شده: حضرت صادق علیه السّلام هر شب براى فرزند خود، و هر روز براى‏ پدر و مادر خود، دو رکعت نماز به جا مى‏آوردند، در رکعت اول سوره «انّا انزلناه» و در رکعت دوم سوره انّا اعطناک الکوثر قرائت مى‏کردند. به سند صحیح از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده: بسا باشد، که می‌ّت در تنگى و سختى است، و حق تعالى‏ به او وسعت مى‏دهد، و تنگى را از او برمى‏دارد، پس به او مى‏گویند: این گشایش که براى تو حاصل شد، به سبب نمازى‏ است که فلان برادر مؤمن براى تو خواند. راوى پرسید: مى‏توانم دو می‌ّت را در دو رکعت نماز شریک کنم؟ فرمود: آرى می‌ّت شاد مى‏شود، و گشایش مى‏یابد به دعا و استغفارى که براى او انجام مى‏دهند، چنان‏که زنده به خاطر هدیه‏اى‏ که براى او مى‏برند شاد مى‏شود، و نیز فرمود: نماز و روزه و حجّ و تصدّق و سایر اعمال خیر و دعا، بر می‌ّت در قبرش وارد مى‏شود، و ثواب آن اعمال براى هر دو یعنى: کسى‏که انجام داده، و نیز براى مرده نوشته مى‏شود. در حدیث دیگرى فرمود: هرکه از مسلمانان، براى می‌ّتى عمل صالح انجام دهد، خدا ثواب آن را دوچندان نماید، و می‌ّت به آن عمل بهره‏مند گردد. در روایتى وارد شده: هرگاه شخصى به نیّت می‌ّتى صدقه‏اى بدهد حق تعالى به جبرئیل امر مى‏کند تا با هفتاد هزار فرشته نزد قبر او بروند هر یک با طبقى از نعمتهاى الهى در دست و یک‏به‏یک به او مى‏گویند: سلام بر تو اى دوست خدا، این هدیه فلان‏ مؤمن براى توست، پس قبر او روشن مى‏شود، و حق تعالى هزار شهر در بهشت، به او کرامت مى‏کند، و هزار حورى با او تزویج مى‏نماید، و هزار لباس فاخر به او مى‏پوشاند، و هزار خواسته او را روا مى‏کند.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انهار میباشد. http://portal.anhar.ir