و بهتر آن است که حساب آن را با تسبیح ساخته از تربت حضرت حسین علیه السّلام نگاه دارد، و نگاه داشتن حساب تمام ذکرها با تسبیح ترتب حضرت حسین علیه السّلام مستحبّ است، و با خود داشتن تربت آن حضرت به طور پیوسته، مستحبّ و نگهدار از بلاها، و باعث ثواب بى‏انتهاست. نقل شده: حضرت فاطمه علیها السّلام در ابتدا رشته‏اى از پشم تابیده، و بر آن گره‏ها زده بود، که‏ به آن تسبیح مى‏گفتند، تا حضرت حمزة بن عبد المطلّب رضى الله عنه شهید شد، پس حضرت فاطمه علیها السّلام از تربت قبر آن شهید بزرگوار، خاک برگرفت، و تسبیح ساخت، و به آن خدا را تسبیح مى‏کرد، مردم نیز چنان کردند. چون حضرت حسین علیه السّلام به شهادت رسید، ساختن تسبیح و ذکر گفتن با آن از تربت آن امام مظلوم مستحبّ شد. از حضرت صاحب الامر علیه السّلام روایت شده: هرکه تسبیح تربت امام حسین علیه السّلام‏ را در دست داشته باشد، و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود. از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: تسبیح تربت‏ آن حضرت خود ذکر مى‏کند، بى‏آنکه آدمى بگوید: و فرمود: یک ذکر، یا استغفار، که با آن گفته مى‏شود، برابر با هفتاد ذکر است، که با چیز دیگرى گفته شود، و اگر بدون ذکر بگرداند، به هر دانه هفت تسبیح براى او نوشته مى‏شود، و به روایت‏ دیگر، اگر با ذکر بگرداند، به ازاى هر دانه چهل حسنه براى او نوشته مى‏شود، و روایت شده: حوریان بهشت، چون فرشته‏اى‏ را مى‏بینند به زمین مى‏آید، از او درخواست مى‏کنند که تسبیح و تربت حضرت امام حسین علیه السّلام براى ما بیاور. در حدیث‏ صحیح از حضرت موسى بن جعفر علیهما لاسّلام نقل شده: مؤمن مى‏باید خالى از پنج چیز نباشد: مسواک، شانه، سجّاده‏اى که بر روى‏ آن نماز بجا آورد، و تسبیحى که در آن سى‏وچهاردانه باشد، و انگش‌تر عقیق. و ظاهر آن است که تسبیح خام و پخته هر دو خوب‏ است، و خام بهتر است. از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: هرکه با تسبیح تربت قبر امام حسین علیه السّلام یک تسبیح بگوید، حق‏ تعالى براى او چهارصد حسنه بنویسد، و چهارصد گناه از او محو کند، و چهارصد حاجت او را برآورد، و چهارصد درجه براى او بالا برد. و نیز روایت شده: مستحب است رشته تسبیح کبود باشد به رنگ آسمان، و از بعضى روایات استفاده مى‏شود، که اگر زنان‏ عدد ذکر را به انگشتان خود بشمارند افضل است، ولى احادیث فضیلت تربت به طور مطلق اکثر و اقوى است. دوم: مستحب‏ است پس از سلام نماز واجب، سه مرتبه دست را تا روبروى صورت بلند کند و تا به زانو، یا نزدیک زانو بازگرداند، و با هر مرتبه یک الله اکبر بگوید، چنان‏که علىّ بن ابراهیم و سیّد ابن طاووس، و ابن بابویه، به سندهاى معتبر، از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت‏ کرده‏اند: مفضّل بن عمر از آن حضرت پرسید: به چه علت نمازگزار، پس از سلام نماز سه مرتبه تکبیر مى‏گوید و دست بر مى‏دارد؟ فرمود: براى آن‏که چون حضرت رسالت پناه صلى الله علیه و آله فتح مکه نمود، نماز ظهر را با اصحاب، کنار «حجر الأسود» بجا آورد، چون سلام نماز را به پایان برد، سه مرتبه تکبیر گفت، و با هر نوبت دست برداشت، آنگاه گفت:
لا اِلهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ اَنْجَزَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَاَعَزَّ جُنْدَهُ وَغَلَبَ الاَْحْزابَ وَحْدَهُ فَلَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ یُحْیى وَیُمیتُ وَهُوَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ
معبودى جز خدا نیست، یکتاست، یکتاست، یکتاست، به وعده‏اش وفا کرد، و بنده‏اش را یارى نمود، و سپاهش را نیرومند گرداند، و بر گروههاى کفر به تنهایى چیره شد، پس فرمانروایى و ستایش براى اوست، زنده مى‏کند، و مى‏میراند، و او بر هر چیز تواناست
آنگاه رو به جانب اصحاب کرد و فرمود: این تکبیر و این دعا را، پس از هر نماز واجب ترک نکنید چه هر که پس از سلام نماز چنین کند، شکر نعمت خدا را بر تقویت اسلام و لشکر اسلام ادا کرده است. در حدیث صحیح نقل شده: چون حضرت صادق علیه السّلام‏ از نماز فارغ مى‏شدند، دستها را بالاى سر مبارک خود بلند مى‏کردند، و دعا مى‏کردند. و از حضرت باقر علیه السّلام روایت شده: هر بنده‏اى که دستها را به سوى خدا بردارد، حق تعالى حیا مى‏کند، دستهاى او را خالى بازگرداند، بنابراین وقتى که دعا مى‏کنید، دستها را فرود نیاورید، مگر آن‏که بر سر و روى خود بکشید. سوم: کینى به سند معتبر از حضرت باقر علیه السّلام روایت کرده‏ هرکه پس از نماز واجب، پیش از آن‏که پاهاى خود را بگرداند، سه مرتبه این دعا را بخواند، خدا گناهان او را بیامرزد، هرچند در کثر مانند کف دریا باشند
اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا اِلهَ اِلّا هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ ذُوالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ
آمرزش مى‏طلبم از خدا، که معبودى جز او نیست، زنده و به خود پاینده و صاحب بزرگى و بزرگوارى است و به سوى او باز مى‏گردم
و در روایات دیگر وارد شده: هرکه این استغفار را، هر روز بخواند، حق تعالى چهل گناه کبیره او را بیامرزد. چهارم: کلینى به سند معتبر از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده: این دعا را پس از هر نماز ترک نکن:
اُعیذُ نَفْسى وَما رَزَقَنى رَبّى بِاللهِ الْواحِدِ الصَّمَدِ الَّذى لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوا اَحَدٌ وَاُعیذُ نَفْسى وَما رَزَقَنى رَبّى بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ وَمِنْ شِرِّ غاسِقٍ اِذا وَقَبَ وَمِنْ شَرِّ النَّفّاثاتِ فِى الْعُقَدِ وَمِنْ شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَدَ وَاُعیذُ نَفْسى وَما رَزَقَنى رَبّى بِرَبِّ النّاسِ مَلِکِ النّاسِ اِلهِ النّاسِ مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنّاسِ الَّذى یُوَسْوِسُ فى صُدُورِ النّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنّاسِ
خودم را و آنچه پروردگارم روزى‏ام نموده پناه مى‏دهم به خداى یگانه بى‏نیاز که نزاده، و‌زاده نشده است، و احدى همتاى او نبوده، و خودم را و آنچه پروردگارم روزى‏ام نموده، پناه‏ مى‏دهم، به پروردگار سپیده‏مان از هرچه آفرید، و از گزند شب تیره زمانى که تاریکى‏اش درآید، و از شرّ دمندگان در گره‏ها، و از شر حسود هنگامى که حسد ورزد، خود را و آنچه پروردگارم روزى‏ام نمود پناه مى‏دهم به پروردگار آدمیان، فرمانده‏ آدمیان، پرستیده آدمیان، از گزند وسوسه‏گر پنهانکار، که وسوسه مى‏کند در سینه‏هاى مردم از جنّ، و آدمى
پنجم: شیخ کلینى به سند معتبر از على بن مهزیار روایت کرده: محمد بن ابراهیم به حضرت هادى علیه السّلام نوشت: اى سیّد من، اگر مصلحت مى‏دانى، دعایى به من بیاموز، که بعد از هر نماز بخوانم، تا حق تعالى به سبب آن، خیر دنیا و آخرت را براى من‏ گرد آورد. آن حضرت در پاسخ او نوشت، مى‏گویى:
اَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ وَعِزَّتِکَ الَّتى لا تُرامُ وَقُدْرَتِکَ الَّتى لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَىْءٌ مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَمِنْ شَرِّ الاَْوْجاعِ کُلِّها
پناه مى‏آورم به جلوه بزرگوارت، و عزّتت که نسبت به آن سوءقصد نشود، و قدرتت که چیزى از آن امتناع نورزد، از شر دنیا و آخرت، و از شرّ همه دردها
و در بعضى از روایات این دنباله را دارد:
وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ
و جنبش و نیرویى نیست جز به خداى والاى بزرگ
ششم: کلینى و ابن بابویه به سندهاى صحیح و غیر صحیح از حضرت باقر و صادق علیهما السّلام روایت کرده‏اند: کمتر چیزى که تو را پس از نماز واجب از دعا مجزى است، این است که بگویى:
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ اَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ وَاَعُوذُ بِکَ مِنْ کُلِّ شَرِّ اَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ عافِیَتَکَ فى اُمُورى کُلِّها وَاَعُوذُ بِکَ مِنْ خِزْىِ الدُّنْیا وَعَذابِ الاْخِرَةِ
خدایا از تو مى‏خواهم، از هر چیزى که دانشت آن را فرا گرفته، و پناه مى‏آورم به تو، از هر شرّى که‏ دانشت آن را فرا گرفته است، خدایا سلامتى کامل را در همه امورم از تو مى‏خواهم، و به تو پناه مى‏آورم از خوارى‏ دنیا و عذاب آخرت
و در روایت ابن بابویه است:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ
خدایا درود فرست بر محمّد و خاندان محمد. خدایا از تو مى‏خواهم
تا آخر دعا. هفتم، مستحبّ است نمازگزار چون از نماز فارغ شود، بگوید:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاَجِرْنى مِنَ النّارِ وَاَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ وَزَوِّجْنىِ الْحُورَ الْعینَ
خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و مرا از آتش امان ده، و وارد بهشت کن، و حور العین را به همسرى‏ام درآور
چنان‏که در حدیث معتبر از حضرت امیر مؤمنان علیه السّلام نقل شده: بنده باید از نماز فارغ نشود، تا از خدا بهشت را بخواهد، و از دوزخ‏ به او پناه برد، و نیز بخواهد که حور العین را به همسرى او درآورد.

این وب سای بخشی از پورتال اینترنتی انهار میباشد. جهت استفاده از سایر امکانات این پورتال میتوانید از لینک های زیر استفاده نمائید:
انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انهار میباشد. http://portal.anhar.ir